Frågor och svar

Om man går in och kikar på stugan och sen går vidare på bokaknappen så tas stugan bort i ca 30 minuter för att man ska kunna fullfölja sin bokning. Om man inte fullföljer bokningen så kommer stugan ut igen efter 30 minuter. Har man kommit så långt att man fyllt i alla personuppgifter och det strular vid betalningsskedet kan bokningen läggas som en preliminärbokning, i systemet hos oss. Maila gärna oss på info@gumo.se eller ring oss på 0280 -263 50 så hjälper vid dig att boka stugan och då får du ett bg nummer som du kan betala in på istället för kortbetalning.

Det finns två alternativ på hur ni hämtar era nycklar på GuMo: Läs noga och se vart just du ska hämta din nyckel. Kl 8:00 på ankomstdagen kommer ett SMS till er som talar om vart ni ska hämta nycklarna. Antingen hämtas nyckeln på GuMo´s kontor eller i nyckelboxen vid stugan.

 

Skulle det vara tomt i stugan får ni självklart checka in tidigare. Det får ni reda på när ni hämtar nyckeln eller via SMS. Annars är det incheckningstid kl. 16.00 som gäller. De flesta stugorna har 2 uppsättningar av nycklar.

Har ni bokat stuga privat så har ni fått information i Bokningsbekräftelse. Om ni inte fått mailet kolla skräpmailen.

 

 

Alt 1 Hämta nyckel på GuMo i nyckelskåp eller på kontoret med en 5-siffrig kod.

Ni hämtar nycklar på GuMo´s kontor, Östra Långstrand 202, 780 68 Transtrand. Nyckeln går att hämta från kl. 08.00 på morgonen. När kontoret är obemannat ligger nycklarna ute i nyckelskåpet och då behöver ni en kod till nyckelskåpet. Har ni bokat stugan genom GuMo står koden längst upp i vänstra hörnet på bokningen. Bokningen hittar ni under mina sidor på www.gumo.se.

Har ni en nyckelutlämning via en privat uthyrare har ni fått koden via mail av GuMo.

Nyckelskåpet ligger på högra/södra husgaveln av GuMo huset. Leta rätt på ert ankomstkuvert och slå koden följt av # så öppnas en lucka och där i ligger era nycklar till stugan. Dubbelkolla så att numret på läderlappen (tex 332) stämmer med numret på ert ankomstpapper (tex nyckelgrupp 332) Nycklarna ligger kvar i skåpet hela bokningsperioden tills att ni hämtar dom. Nycklarna återlämnas på GuMo.

 

 

Alt.2 Hämta nyckel vid stugan med en 9-siffrig kod.

Vi inför nyckelboxar vid stugan löpande så att du som gäst ska kunna hämta nyckel i en nyckelbox vid stugan, om detta gäller för just din bokning, har du fått information om att du kan hämta nyckel vid stugan.

Nyckelbox

Ni kan åka direkt till stugan och där hittar ni en nyckelbox där ni använder er 9-siffriga kod. I nyckelboxen finns 3 nycklar. Den gröna ska ni inte röra då den tillhör personalen. De två svarta nycklarna ska ni använda under er vistelse. Skulle stugan bli klar innan 16:00 får ni ett SMS och en ny kod som ni kan använda för att komma åt nyckel före kl 16:00

Boxen öppnas genom att ni först "väcker" den genom att klicka vart som helst på panelen så att den börjar lysa. Därefter slår ni koden och avslutar med att trycka på hänglåset. Skulle det vara så att boxen inte öppnar sig så kan ni testa att knacka lite lätt på fronten mellan pilarna. Har det varit väldigt kallt så kan ni behöva blåsa in lite varmluft i den.

 


Vid avresa

Vid avresa ska boendet lämnas senast kl 11.00 om inte annan tid för exempelvis städning har bestämts.

 

Alt 1 Ni hämtade nyckel på GuMo

När ni lämnat stugan så trycker ni på er utcheckningslänk som ni fått på SMS.

Om ni önskar vara kvar på fjället under dagen kan ni lämna nycklarna senare på em/kvällen när ni åker hem, så länge boendet lämnas senast kl 11.00. Om ni städar själva gör GuMo en städkoll efter er mellan kl 11-16. Nycklarna återlämnar ni hos GuMo. Det finns ett rör under

nyckelskåpet där ni lägger dem.

 

Alt 2 Ni hämtade nyckel vid stugan i nyckelboxen

När ni lämnar stugan, häng tillbaka nycklarna i nyckelboxen. Därefter trycker ni på er utcheckningslänk som ni fått via SMS. När ni avslutar vistelsen så kontrollerar ni att alla tre nycklar ligger i boxen och checkar ut via länken, som ni får på SMS dagen innan avresa. Skulle någon nyckel saknas kontakta GuMo omgående.

GuMo´s kontor ligger innan Sälens by, i stort sett mitt i mot Stadium Outlet, 8848 samt Intersport innan Sälens by. Klicka här för en vägbeskrivning till stugan, du hittar en områdeskarta i ankomstkuvertet. Behöver du en karta över hela Sälen finns det adresskartor som ligger i nyckelskåpsrummet. Du hittar även på www.gumo.se under våra stugor, en områdeskarta, på stugan finns ett dokument: klicka här för karta.
GuMo svarar på telefonnummer, 0280-263 50. Det går också bra att skicka ett mail på info@gumo.se De få tillfällen som vi stänger av telefonen finns det alltid ett journummer som vi hänvisar till som vi uppskattar att ni bara använder det om det är akuta problem i stugan, eller att ni står utanför kontoret och inte får tag på er nyckel. Vi har alltså inga fasta öppettider på kontoret, men vi svarar oftast i telefonen. (de gånger ni kommer till röstbrevlådan/telefonsvararen så kan ni prata in ett meddelande där och vi ringer upp er när vi är på kontoret igen). Nyckelskåpsrummet är alltid öppet för att hämta nycklar.
Kommer du till en stuga som är bristfälligt städad, så FLYTTA INTE IN I STUGA. Ring direkt till GuMo 0280- 263 50 så löser vi det tillsammans. Oftast tar vi dit någon som kommer till stugan och städar innan ni kan flytta in. Vi godkänner inte klagomål på städ vid utflyttning eller senare i veckan. GuMo gör städkoller efter varje gäst i stugan mellan kl 11:00 – 16:00 när stugan är tom.

Är inte stugan bokad perioden innan er ankomst, är vi flexibla och släpper in er i stugan tidigare. Hur ser jag om stugan är bokad innan mig? Om ni söker på www.gumo.se och söker på veckan innan ni ska komma till stugan eller ev. samma veckan om ni har bokat torsdag till söndag. Kommer stugan inte upp som ledig, är stuga bokad. Ni kommer att få ett SMS av GuMo när stugan är redo att checka in. Se till så stugan är städad innan ni flyttar in, skulle den inte vara det kontakat GuMo direkt, ev städklagmål godtas inte efter inflyttning i stugan.

Det finns idag två alterantiv att hämta nyckel, läs noga dina nya meddelande från GuMo vart du ska hämta nyckel då det kan ändras från bokningsdatumet:

Alt 1. Om ni har en 5-siffrig kod till ert nyckelskåp ska ni hämta nyckel på GuMo´s kontor. På ankomstdagen ligger nycklarna redan ute i ert nyckelskåp från kl 8:00 på morgonen och ligger kvar tills ni hämtat dom eller att avresedatumet passerat. Får ni ett sms att stugan är klar, kan ni flytta in i stugan. Nyckel återlämnas på GuMo och ni checkar ut via länken ni fått från GuMo.

Alt 2. Har ni däremot fått en 9 -siffrig kod så ska ni hämta nyckel vid stugan i er nyckelbox. Ni inväntar sms från GuMo att stugan är klar för att checka in och då får ni en ny kod som gäller före kl 16:00. Får ni inget sms har ni tillträde kl 16:00. Nyckel återlämnas i nyckelboxen och ni checkar ut via länken ni fått från GuMo. 

Sänglinne är paketerat i ett sett och då ingår, örngott, påslakan och lakan för enkelsäng, samt en stor handduk och en liten handduk. Oftast står linnet i en säck i hallen, ni bäddar själva era sängar och vid avresa bäddar ni ur sängarna. Smutstvätten lägger ni tillbaka i säcken. Ställ linnet i hallen eller ta med det ner till GuMo. Pris 160kr/set går att boka under mina sidor, alternativt så ringer ni 0280-263 50 eller mailar info@gumo.se
Vi hyr ut barnstolar som man spänner fast på en vanlig stol. Till resesängar som vi hyr ut, tar man själv med sig täcke, kudde samt lakan till barnsängen. Oftast står barnstol/säng i stugan vid ankomst om ni bokat i tid. Ni monterar upp barnsängen själv och vid avresa plockar ni ihop den. Lägg den i fodralet och ställ säng och/eller stol i hallen vid avresa. Barnstol kostar 100kr och barnsäng 200kr/bokningstillfälle, gå under mina sidor och boka, alternativt maila info@gumo.se eller ring 0280- 263 50

Utcheckning sker senast kl. 11:00 om inte någon tidigare tid har inbokats vid städning, då är det den tiden som gäller. När ni städat stugan efter städinstruktioner som ni hittar i hallen på lappen ”Lite och tänka på” eller så hittar ni dom här. GuMo gör en städkoll i stugan efter varje gäst mellan kl 11:00 – 16:00 om stugan inte godkänns efter städinstruktionerna så debiteras ni minst för en veckostädning. Stäng alla fönster och lås alla dörrar (även balkongdörren) och lämna nyckel enligt de två olika alternativen, läs noga dina nya meddelande från GuMo vart du ska lämna nyckel, du lämnar den där du hämtade nyckeln, antingen i nyckelboxen vid stugan eller nere i GuMo´s återlämningsfack. Det finns två olika alternativ:


Alt 1. Om ni har en 5-siffrig kod till ert nyckelskåp ska nyckel återlämnas på GuMo och ni checkar ut via länken ni fått från GuMo, när stugan lämnas. Vill ni stanna kvar på fjället och lämna nycklarna till stugan senare på dagen så går det bra, dock viktigt att ni är ute ur stugan senast kl 11:00 och att ni checkar ut er via länken ni fått från GuMo. 


Alt 2. Har ni däremot fått en 9 -siffrig kod så ska ni lämna nyckel i nyckelboxen och ni checkar ut via länken ni fått från GuMo.

Alt. 1 Har du hämtat nyckel vid stugan så lämnar du nyckel i vid stugan i nyckelboxen senast kl 11:00 och checkar ut via länken du fått från GuMo.

Alt. 2 Har du hämtat nyckel på GuMo´s kontor så kan du utnyttja fjället på avresedagen och lämna in nyckeln på kontoret när ni passerar GuMo. Det viktiga är att stugan är städad och att ni är ute ur stugan senast kl 11:00.

Alt 1. Hämtar ni nyckel på GuMo med en 5 -siffrig kod, så har vi till de flesta stugor har vi 2 uppsättningar av nycklar/bokning. Tyvärr är det några stugor där vi enbart har en nyckel och då får ni gömma den vid stugan. Alt. 2 Hämtar ni nyckel vid stugan i nyckelboxen så finns det två nycklar med svarta brickor i nyckelboxen, ni använda er av koden som gäller hela veckan. Då kommer alla personer i stugan åt nyckeln med koden.
När du bokar en städning genom GuMo så skapas en bekräftelse och en faktura i ett och samma dokument. På GuMo har vi valt att skicka ut fakturan vid beställning för att säkerställa att vi erhåller full betalning för våra städtjänster.

En annan anledning är att vi under högsäsong har ett begränsat antal städtider. Sena städtider är attraktiva och bokas först. Många av våra gäster väljer att boka i tid för att vara säkra på att få en bra städtid. Självklart kan du som gäst boka städning närmre inpå din ankomst, och därmed få ett förfallodatum på städfakturan som ligger efter utfört arbete. Men då är det inte säkert att vi har möjlighet att erbjuda dig den städtid som du önskar.

Om du som gäst blir förhindrad att resa så krediterar vi din städfaktura. Har du redan betalat fakturan så återbetalar vi hela beloppet. Detta gäller när du avbokar städningen minst två dygn innan städning är planerarad att utföras.

  • Parkeringsplatserna i anslutning till ditt boende sköts av snöröjningen. Gumo skottar fram till entrén i samband med er ankomst. Om det snöar på ankomstdagen eller om du checkar in senare så kan det ha blivit igensnöat. Då får ni som gäster ansvara för att skotta till entrén. Vi uppdaterar oss om vädret och anpassar skottningen efter hur det ser ut.
  • Varje boende ska vara utrustat med snöskyffel och sopborste så att du själv ska kunna hålla efter skottning vid behov.
  • Vi får många samtal om när snöröjarna kommer till just ditt boende. Snöröjarna kör så fort det kommer snö, om vädret tillåter. Vi har tyvärr ingen möjlighet att påverka detta. Vägar skottas i turordning. Om det skulle vara oplogat, tänk på att ställa din bil på ett sätt så att plogbilen kommer fram.
  • Om det skulle vara väldigt halt kan ni hämta sandhinkar hos oss på Gumo. Har ni ingen möjlighet att komma ner så kan vi köra ut en hink till er antingen samma dag eller dagen efter, lite beroende på hur mycket vi har att göra.
Nej ni behöver inte vänta på städkollen, viktigt att ni checkar ut via länken som ni fått från GuMo. GuMo gör en städkoll när stugan är tom, utcheckning sker senast kl 11:00 i alla stugor, om ni inte bokat en tidigare städ tid, då gäller den. Ni har antigen städat stugan själva enligt instruktionerna som ni även hittar här, eller beställt städ. Är stugan bristfälligt städat vid städkollen, kommer vi debitera för minst en veckostädning.
Har ni tappat bort någon nyckel under er semester, så tala gärna om det. Borttappad nyckel debiteras med minst 500kr. Vi har ett system där vi loggar ut nycklarna till varje gäst. Med hjälp av streckkoderna så ser vi, när vi inte får tillbaka rätt antal nycklar. I våra nyckelboxar som sitter vid stugorna checkar städpersonalen efter varje gäst att alla nycklar hänger i skåpet, saknas någon anmäl det till GuMo.
Jag har bokat en stuga och det står att betalningen ska vara, på en gång eller inom väldigt få dagar. Vi vet att det tar några dagar för oss att se Bg inbetalningarna. Betala in för bokningen och vänligen maila oss en skärmdump eller kort på betalningen, så vi kan lägga ut era nycklar till stugan. Vi kan inte lägga ut några nycklar innan vi sett betalningen.
Ta med toalettpapper, hushållspapper, påsar, folie, hand- och maskindiskmedel, tvål, rengöringsmedel (till när ni ska städa stugan). Det som finns i stugan går bra att använda, men fyll på om det tar slut. Det kan även vara bra att ha med en diskhandduk, diskborste, disktrasa till stugan. Finns ingen frys i stugan kan det vara bra med en kylbag att ha på trappen.
När du hyr stuga av GuMo så får du en rabattkupong som gäller endast på Ica i Sälens by. Om du handlar för 500kr får du 100kr i rabatt och även en välkomstgåva, en valfri läsk på 1,5L samt en valfri OLW chipspåse på 170-300g. Ica har även en fin delikatessdisk.
Som GuMo gäst har ni 10% rabatt på skiduthyrningspriserna på Dalskidan i Sälens By. Butiken ligger strax efter GuMo. Boka på deras hemsida http://www.dalskidan.se eller så visa ni er bokning i kassan, när ni hyr skidorna så får ni 10% rabatt på skiduthyrningspriserna.

Ni som har nyckelbox vid stugan lämnar nyckel i nyckelboxen vid stugan med er 9 siffriga kod.

Men för er som hämtat nyckel på GuMo´s kontor gäller följande: Under Vasaloppsveckorna stängs vägen av vid GuMo kontoret, det gäller två söndagsmorgnar. Vi sätter då upp en provisorisk brevlåda på västra sidan om Dalälven där ni kan lägga nycklarna. Speciell information, karta mm kommer i ert ankomstmail, till er som har en aktuell bokning vid dessa tillfällen. Mailet kommer någon dag innan ankomst och information finns även på GuMo kontoret när ni hämtar nycklarna.

Har du glömt något i stugan så hjälper vi gärna till att hämta det mot betalning. Vi tar 563kr/timmen + milersättning och porto för det som ska skickas. Ibland kan vi ta det i samband med annat och dela på både milersättning och timlönen. Beror på hur brådskande fallet är och vilken stuga det är i. Klicka HÄR för mer info.

Strömavbrott ?

Om du upptäcker att strömmen har gått, här är några enkla steg för att felsöka problemet:

  • Kontrollera mätarsäkringarna:
  • Ett snabbt sätt att kontrollera om mätarsäkringarna är hela är genom att byta ut dem. Om strömmen återkommer efter att du bytt ut säkringarna, var problemet med dessa
  • Undersök jordfelsbrytaren:
  • Börja med att ta bort alla gruppsäkringar eller stänga av alla automatsäkringar i elcentralen (OBS! Inte de stora huvudsäkringarna). Slå sedan till jordfelsbrytaren.
  • Sätt tillbaka en säkring eller slå på en automatsäkring åt gången. Om jordfelsbrytaren slår ifrån när du aktiverar en specifik säkring, har du hittat vilken grupp som har problemet. Det är dags att kontakta en elektriker för att åtgärda felet.
  • Kolla med grannen:
  • Om din granne har ström men inte du, ligger problemet troligen i din egen anläggning. Om grannen också saknar ström, är det sannolikt ett bredare fel på elnätet.

Bastu

  • Temperatur och Timer: Använd ett vred för temperatur och ett för timer. För omedelbar start, vrid timern över noll. Om bastun inte värms upp, kontrollera överhettningsskyddet. Detta återställs med en liten knapp, ofta dold i aggregatets plåt. Använd en penna eller skruvmejsel för att trycka in knappen. Information om knappens placering kan finnas på gula lappar i hallen.

Torkskåp

  • Överhettningsskydd: Om torkskåpet slutar fungera, vrid tiduret till 0 och sedan till önskad tid efter ca 5 minuter för att återstarta. På äldre modeller, tryck in återställningsknappen som ofta finns på ovansidan.

TV

  • Kontroller: Se till att alla sladdar är inkopplade och rätt HDMI-kanal är vald. Om TV:n inte fungerar, kan det hjälpa att låta den vara påslagen på en kanal i en timme. Vid felmeddelanden, kontakta Gumo.

Spis/Ugn

  • Efter Strömavbrott: Kontrollera att klockan är inställd. Om ugnen inte startar, prova att justera temperaturvredet eller kontrollera eventuella barnspärrar. För mer specifika instruktioner, sök på nätet eller kontakta Gumo för en reservspis.

Öppna Spisen

  • Rökproblem: Om det ryker in, se till att spjället är öppet. Elda papper för att värma upp skorstenen om det inte använts på länge.

Element

  • Överhettning: För plåtelement med aktiverat skydd, tryck in återställningsknappen. För vattenburna element, luftning kan behövas. Kontrollera termostatens placering och inställning.

Diskmaskin

  • Felkod: Sök efter modell och felkod. Kontrollera att vattentillförseln är på och silen inte är igentäppt. Använd reset-knappen vid behov.

Glödlampor/Batterier

  • Ersättning: Om något saknas, köp det nödvändiga och skicka kvittot till Gumo för ersättning. Information finns på en lapp i stugan.

Varmvattenberedare

  • Kontroll: Se till att den är påslagen. Det kan ta tid för vattnet att bli varmt efter avstängning.

Brandvarnare

  • Batteribyte: Kontakta Gumo vid saknad eller om brandvarnaren piper. Extra batterier finns i stugan eller kan ersättas vid inköp.

Fjärrkontrollens Batterier

  • Byte: Om batterier saknas, köp nya och skicka kvittot till Gumo för ersättning. Kontrollera fjärrkontrollens funktion med din telefonkamera.

Fruset Vatten

  • Tina: Kontrollera huvudkranen och använd värmekabel vid behov. Kontakta Gumo om problem kvarstår.

Stopp i Avlopp

  • Åtgärder: Försök att lösa mindre stopp själva. Vid större problem, ring Gumo för hjälp.

Städning

  • Vid Problem: Om stugan inte är ren när ni anländer, kontakta oss direkt på Gumo. Normalt skickar vi omgående städpersonal för att lösa problemet. Alternativt kan vi tillsammans hitta en annan lösning. Om ni ankommer sent på kvällen eller under natten, ta bilder som bevis och kontakta oss på Gumo senast klockan 11:00 dagen efter. Utan en sådan anmälan vid ankomsten anses städningen vara godkänd. Därefter tar Gumo inte på sig något ansvar för ersättning eller klagomål vid utcheckning.

Snöröjning

  • Ansvar: GuMo skottar från parkering till stugan. För sandning, kontakta GuMo eller köp vid behov.

Bärgning

  • Om du behöver bärgning, kontakta Assistancekåren Sälen-Lima på telefonnummer 0280-810 55. Observera att GuMo inte tar ansvar för fordon som kört fast.

Köksutrustning

  • Om du saknar kastruller, bestick eller glas i stugan, meddela oss på GuMo. Vi ordnar så att du får det du behöver vid nästa tillfälle.

WiFi

  • Problem med WiFi? Följ dessa steg för felsökning:
  1. Starta om routern.
  2. Kontrollera att du använt rätt lösenord.
  3. Se till att alla kablar är korrekt anslutna.


Här kan du ladda din elbil under din vistelse i Sälen:
Uppladdning.nu
Chargefinder.com

Det inte inte tillåtet att ladda elbilar vid stugorna, om det inte finns en riktig elbilsladdare uppsatt.