Hyr ut din stuga i Sälen genom oss | GuMo

Kontakta oss om du vill ha hjälp att hyra ut din stuga på ett professionellt och säkert sätt. Vi på GuMo sköter allt från bokning till utbetalning.

Om oss

GuMo startades 1980 av Gunnar Moberg som då såg möjligheten att tillhandahålla stugor genom egen verksamhet.
1994 överlät han företaget till Yvonne och Lasse Aronson och sedan 2009 driver deras dotter Kicki Aronson GuMo tillsammans med sina anställda.

Bo i din stuga när du vill

Som stugägare hos oss har du förmånen att välja hur många veckor du vill bo i din stuga/lägenhet.
Vi har inga krav på ett visst antal uthyrda veckor under säsongen.
Med en smidig och användbar webb för dig som stugägare kan du när som helst lägga undan stugan/lägenheten
till dig själv eller lägga ut den till uthyrning för gäster, året om.

Så går det till

Inför uthyrning:

  • Fotografering och besiktning av stugan/lägenheten utförs då den är ledig, d.v.s.
    då stuga är tömd på personliga saker som kläder, bäddade sängar, handdukar mm.
    Det får inte finnas på plats under fotograferingen. Vi lånar en nyckel av dig inför detta och du behöver inte tänka på att vara på plats under tiden.
  • Vi prissätter stugan/lägenheten och skickar sedan bilder, prisförslag, hyreskontrakt och
    annan viktig information, bl.a. om hur du använder dig av vår ägarwebb.
  • Du godkänner prisförslaget och hyreskontraktet samt skickar 5 st nycklar.
  • GuMo monterar en nyckelbox på ditt hus med två skruvar samt en GuMoskylt.
  • Efter att vi fått nycklarna kan du på ägarwebben nu välja vilka veckor du vill hyra ut samt vilken bytesdag du vill ha (lördag eller söndag).
    Vi rekommenderar att alltid ha samma bytesdag.
  • Stugan läggs ut direkt på vår hemsida och finns nu tillgänglig att boka för våra gäster.
  • Innan ankomst utför vi en ankomstrunda, vilket innebär att vi ser vi till att ev. höja värmen och skotta av trappen.

Under uthyrning

  • GuMo lämnar ut nycklar till gästen som hämtas på GuMo’s kontor eller i nyckelbox vid stugan.
  • Gästen anmäler eventuella brister vid ankomst (dåligt städat etc.)
  • Vid eventuella fel eller skador så anmäler gästen detta till oss och vi förmedlar det vidare till dig.
    Du tar ställning till om du vill åtgärda felet själv eller om du önskar hjälp med detta.

Efter uthyrning

  • GuMo utför städkoll efter avresa. Städning med RUT-avdrag kan även köpas av gäst.
  • Efter avresa skickas en enkät ut till gästen att fylla i och du kan på ägarwebben ta del av gästens upplevelse i din stuga/lägenhet.

Provision, ersättning och utbetalning

GuMo tar 25% i provision och tar en vinstmarginalbeskattning och du som stugägare får i ersättning 72,4% av priset som gästen betalat för bokad period,
På vår ägarwebb ser du snabbt och enkelt vilket pris gästen betalar samt vilken ersättning du får för varje bokning.
Vid bokning av t.ex. sön-tors betalar gästen 60% av veckopriset och vid bokning av t.ex. tors-sön betalar gästen 80% av veckopriset.
Ersättningen till dig betalas alltid ut senast den 7:e i månaden efter avresa. Fullständiga uppgifter om detta finns i vårt hyresförmedlingsavtal.

Exempel

Gästen betalar GuMo’s provision VMB 2,60% Till dig
10 000: - 2 500:- 260:- 7240:-

 

Inte bara förmedling

Utöver förmedling av din stuga så erbjuder vi även andra tjänster. Dessa kan du läsa mer om i ”Bilaga 5
– Våra tjänster”.

Vad händer nu?

Om du känner att du vill gå vidare med GuMo som din stugförmedlare så är du välkommen att
kontakta oss på info@gumo.se eller på 0280–26350. Vi gör upp om när vi kan låna en nyckel för att fota stugan.
Därefter skickar vi all information som du behöver inför att tillsammans med oss påbörja uthyrningen

Vi ser fram emot att höra från dig och hoppas att du vill bli en del av GuMo!

Kicki med personal